top of page

Síla dechu II.- stres

„Bez stresu by nebyl život.“ Hans Selye.

Asi před 50 lety nikdo „netrpěl“ stresem. Není to proto, že by stres neexistoval, ale proto, že tento termín nikdo neznal.

Abychom pochopili a zvládli stres, je třeba jasně pochopit, co tento termín zahrnuje. Slovo stres je často spojeno s něčím nepříjemným, nežádoucím a nebezpečným. Taková černá skříňka naplněná všemi druhy „zla“. Věděli jste, že existuje pozitivní stres, který nás umí udržet při životě?

Například- Pokud najednou uběhnete několik metrů, okamžitě se spustí tzv. alostatická reakce. Rychleji dýcháte a zvyšuje se váš puls – vaše tělo totiž zažívá stres. Tento druh stresu je ale právě pozitivní i nezbytný, protože vyrovnává zvýšení spotřeby kyslíku a přísunu krve. Jakmile přestanete běžet, rychlost dechu, puls a krevní tlak znovu poklesnou. Tato reakce obnovuje rovnováhu, protože neustále zvyšovaný puls již není pro vaše tělo užitečný. Prostřednictvím „stresu“ je tedy také udržována rovnováha. Zajímavé že?

Z tohoto příkladu lze vyvodit dva klíčové body. Za prvé, mírný, dočasný a efektivní stres je pozitivní na správném místě a ve správný čas. Dostane váš systém do pohotovosti a je připraven reagovat na nové výzvy. Pokud je však stres prodloužený a příliš extrémní, stává se negativním. Tělo se opotřebuje a zhoršuje – stav, který nazýváme jako chronický stres. Zároveň je Vaše tělo ovládáno systémem hormonů. Pokud jsou hormonální systémy pod tlakem po delší dobu, mohou nakonec „běžet divoce“ – což vede ke stresu, depresi, psychóze nebo jiným duševním poruchám.

Není divu, že tolik lidí v dnešní době trpí stresem kvůli rychle se měnícímu světu. V naší uspěchané moderní společnosti jsme nesmírně racionální a analytičtí na vysoké intelektuální úrovni, ale složitost a nepředvídatelnost života nás frustruje. Mobilní telefony nás po celý den na něco upozorňují. V práci na nás mají zvýšené nároky, rodinné nároky doma jsou dnes také odlišné, obecně způsobují stres, protože naše vlastní očekávání či očekávání druhých od nás navzájem mohou být nerealistická a nepřiměřeně vysoká. Pokud jsou tyto psychologické stresové faktory kombinovány s neúčinným dýcháním, nezdravou stravou, výsledkem je zranitelný člověk.

Pozornost, které stres v poslední dekádě získal, má kladnou i zápornou hodnotu. Skutečnost, že se stres bere vážně, je pozitivní. Dánská studie odhalila, že bolesti hlavy, migrény a poruchy spánku se za posledních 20 let v naší společnosti zdvojnásobily.

Bohužel, někdy životní styl nebo vysokou pracovní zátěž může být obtížné změnit, je proto užitečné hledat jiné možnosti, jak zvládat stres. Naštěstí lze stres zvládnout mnoha dalšími způsoby a dýchání nabízí cestu, která je v životě zadarmo a velmi efektivní.

Stručný seznam mých návrhů a konkrétní cvičení, která můžete provést, abyste zmírnili stres a zlepšili svoji pohodu:

  1. Denní relaxace – odpočinek, meditace, užívání metafor, pomalé a hluboké nádechy, pomalé výdechy.

  2. Cvičte několikrát týdně – chůze, běh, plavání a další.

  3. Poslouchejte hudbu – uklidňující nebo radostnou, která přináší dobré vibrace.

  4. Smějte se – protože smíchem protahujete bránici a plíce a uvolňuje napětí v solárním plexu, které je považováno za centrum špatného napětí.

  5. Udělejte něco, co se vám líbí. Vydejte se na procházku do lesa, rybařte, užijte si intimní chvíle, podívejte se na dobrý film, navštivte přátele.

  6. Myslete pozitivně – sklenice s vodou je vždy napůl plná.

  7. Užijte si skutečnost, že žijete, buďte vděční!

Také jógové dechové cvičení Pranajáma se zaměřuje na ovládání dechu. V ideálním případě byste se měli pokusit upravit dýchání tak, aby váš nádech i výdech následovaly rytmus čtyř srdečních rytmů. Toto tempo je velmi relaxační. V jednom základním cvičení pránájáma zdvojnásobíte čas výdechu (8 srdečních rytmů). Toto pomalejší tempo dýchání má nesmírně uklidňující účinek na nervový systém.

Stres lze také zvládnout získáním kontroly nad vašimi myšlenkami. V mnoha případech to může být obtížnější než dechová cvičení.

Naše myšlenky a naše mysl jsou nepředstavitelnou směsicí barev a tvarů. Je však obtížné, ne-li nemožné, mít více než jednu myšlenku najednou. Jednotlivé myšlenky mohou být tak pevně spojeny, že se zdá, že spolu proudí – takto funguje naše linie myšlenek. Pokud se držíte jedné myšlenky, nazývá se to soustředění a jediná myšlenka může být držena pouze na pár milisekund! Když se několik sekund soustředíte na jednu myšlenku, vstoupíte do stavu meditace. Vyzkoušejte toto cvičení před tím, než půjdete spát – zkuste se soustředit na poslední myšlenku, než usnete. Není to lehké.

Dalším způsobem je vizualizace. Snažte se představovat si Váš život lepším, Váš lepší výsledek. Jak dosahujete svých cílů, jak se Vaše problémy vyřeší. Americká studie, zjistila, že děti, jež používaly myšlenková cvičení a vizualizace, se při střelbě košů zlepšily lépe než kontrolní skupina, která cvičení nevyužívala.

Přemýšlení o pozitivních zkušenostech má příznivý dlouhodobý účinek na mozek, protože v mozkových buňkách jsou kladeny pozitivní „myšlenkové stopy“. Pozitivní vliv psychiky stimuluje sekreci „šťastných hormonů“, dopaminu a serotoninu, které posilují mozek a jednoduše nám poskytují pocity pohody a spokojenosti.

„Náš život je tím, co naše myšlenky dokážou.“ Marcus Aurelius.

Čím více věříte v sílu myšlení a čím více nasloucháte dechu, tím větší změny můžete ve svém životě vytvořit. S mocí myšlení můžeme dosáhnout zázraků – pokud v ně věříme! Spojme se a udělejme přísloví „stanete se tím, co si myslíte“, je to stejně zřejmé a přirozené jako „stanete se tím, co jíte“.

Je to jen věc vůle!

1 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
Post: Blog2 Post
bottom of page