top of page

Síla dechu I.

Momentální situace nás všechny na celém světě donutila si nasadit roušky. A my ztratili možnost se zhluboka nadechnout. Ano, roušky mají schopnost filtrovat různé viry, ale plného dechu s ní  na ústech nedosáhnete. Znáte ten rozdíl ovzduší v horách, u moře, či ve městech? Tak já se s rouškou cítím jak v hornických dolech. Zadýchávám se, v horku se mi potí celá ústa a ještě do toho se mi mlží sluneční brýle. Koho by to neštvalo. Samozřejmě, to bohužel nešlo jinak. Pokud chcete respektovat pravidla a neohrozit či být ohrožen, tak poslechnete. Tady na Bali si na roušky potrpí velmi. Víceméně je to jako s asijskými zeměmi. Když je člověk nemocný, roušku si nasadí. Když je účastníkem provozu na skútru, roušku si nasadí. Takže pro ně to tady není žádný velký big deal. Ale mít ji na ústech téměř celý den není ani pro ně pohodlné. Přece jenom plný nádech se nedá nahradit. A právě o dechu bude tento článek.

Věděli jste, že spousta lidí neumí správně dýchat? Jak je vůbec možné neumět dýchat i když dýchám? Sama jsem příkladem. Také jsem neuměla dýchat. Ono je to dané asi dobou, jak pořád spěcháme, tak nám dochází čas i dýchat. Prostě ztrácíme dech. Určitě Vám něco říká pojem Mělké dýchání. Je to dech, kdy člověk dělá velmi krátké nádechy a výdechy do klíčních kostí, což pro tělo není moc dobré. Ke svému zdravému životu potřebujeme kyslík a ten získáme jen správným dýcháním. Jinak se na tu nejmenší buňku v těle nedostane.

Když jsem se začala před pár lety věnovat různým tématům s duší, byla jsem upozorněna, že nesmím opomíjet také své tělo. A tak jsem začala vyhledávat různé informace jak na to. A prvním významným schodkem byl dech. Začala jsem sama sebe sledovat jak v různých situacích dýchám a jak se chovám ke svému tělu. Ne nadarmo se říká: „Vydýchej to.“ Když se Vám něco stane. A je to pravda. Věděli jste, že se v životě dá vydýchat téměř všechno? Dokonce i strach z výšek? Je to čistá technika dechu a soustředění. Zkuste si udělat takovou malou rešerži Vašeho dechu. Několikrát za den se zastavte a uvědomte si, jak vlastně dýcháte.

Dech je také nejjednodušší technikou jak dosáhnout klidu a meditace. Stačí k tomu jen pár minut denně. Sednout si, či lehnout, najít pro sebe kousek klidu. Soustředit se na sebe a dýchat. Ucitíte, jak z Vás najednou všechny problémy odpadávají. Jak jste lehčí, uvolnění a zrelaxovaní. Nepotřebujete si platit drahé terapeuty, stačí prostě dýchat.  Například ve světě jógy se jako první učíte jak správně dýchat. Nebo ve světě freedivingu, ponor na nádech, je dech základem. A můžete být až v šoku, co tělo dokáže, když ho správně napumpujete kyslíkem.  Člověk dokáže dosáhnout neuvěřitelných rekordů, když samozřejmě pravidelně cvičí.

Já sama jsem si loni vyzkoušela freediving. Je to něco neuvěřitelného. Musíte se uklidnit, rozdýchat a pak střemhlav dolů. Nemáte v tu chvíli v hlavě absolutně nic. Jen si říkáte, ještě kousek dolů to zvládnu, pak se zastavíte, podíváte se na tu podmořskou krásu a pomalu se vracíte. Samozřejmě jsem byla pod dohledem profesionála, který mě vedl. Takže pokud si to chcete vyzkoušet, obraťte se na odborníka. Není to tak jednoduché, musíte předtím projít techniky nácviku dechu, měříte si čas, jak dlouho vydržíte v klidu bez dechu, relaxujete a pořád máte vedle sebe parťáka, co Vás hlídá a je profík. Ale pocit to byl neskutečný.

Dech je také jednou z dalších technik jak rozpustit vztek. Pokud Vás někdo vytočí, nebo jste vnitřně naštvaní a ani nevíte na co, prostě dýchejte, zhluboka.  Základem je plný jógový dech. Nejprve se nadechnete do břicha, poté do bránice a nakonec do podkliček. A vydechnete úplně ve stejném pořadí, břicho, bránice, podkličky. Ze začátku se na dech budete soustředit, po čase Vám to půjde už přirozeně samo. Bez kyslíku není život a my si sami vnitřně ubližujeme, když nedýcháme správně. I ta nejmenší buňka ve Vašem těle má právo se nadechnout. Miliardy buňek, které jsou tady pro nás každý den, můžeme nevědomky zahubit. Pak je člověk oslabený, nemocný a náchylný na viry a bakterie kolem sebe. A jeho psychika je také ohrožená. Když svému tělu budeme pravidelně dodávat pořádnou dávku kyslíku, budeme mít více energie, omládneme a zlepšíme si kapacitu plic. Ale hlavně budeme šťastnější, protože dech dodává život.

Takže pojďme si to zopakovat. Hluboký nádech do břicha, hrudníku (bránice, která nám namasíruje orgány) a podkličky. A plynule přecházím do výdechu, který by se měl prohlubovat v dvojnásobnou délku nádechu. Opět nejprve padá břicho, poté hrudník, podkličky.

5 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
Post: Blog2 Post
bottom of page